9. Transparent

#Działania

9.9 Projektowanie banerów/transparentów


#

W trakcie „Szkoły patrzenia” ćwiczenie realizowaliśmy dzięki współpracy z Kołem Naukowym Tęcza działającym przy warszawskiej ASP. To właśnie członkowie i członkinie Tęczy popularyzują postać Mary Lowndes, a przede wszystkim praktykują tworzenie banerów zgodnie z proponowanymi przez nią proporcjami i zasadami estetycznymi.

Początek projektowania baneru to odpowiedzi na pytanie o jego cel. Jakie postulaty ma reprezentować? Gdzie ma być niesiony? Kim będą jego odbiorcy? Warto zgromadzić odpowiedzi na te pytania i indywidualnie lub w grupie zrobić rozpoznanie w poszukiwaniu inspiracji związanych z symboliką, kolorystyką, krojem pisma, hasłem. Wszystkie te elementy złożą się na wizualny komunikat gotowego transparentu.

Mary Lowndes kładła duży nacisk na jakość i precyzję wykonania baneru. Banery wykonane na tkaninach są trwalsze (nie zaszkodzi im deszcz, mogą być używane wielokrotnie) i przykuwają wzrok techniką wykonania. Wymagają jednak umiejętności obsługi maszyny do szycia i ewentualnie korzystania z wykroju. To opcja nie dla wszystkich. Jednak nawet gdy zdecydujesz się na wykonanie transparentu czy baneru na tekturze, folii czy papierze, zwróć uwagę, aby był on wykonany starannie, a jego elementy niech będą efektem refleksji nad tematem/postulatem manifestacji.

Mary Lowndes zaproponowała dwa główne formaty transparentów, których proporcje dokładnie określiła:

  • pojedynczy (na jeden kij): 3 stopy 2 cale (0,965 m) x 4 stopy 6 cali (1,37 m);
  • podwójny (na dwa kije): 50 cali (1,27 m) x 6 stóp (1,83 m).
  • Dodatkowe wskazówki:
  • pionowa belka powinna być długa na 9 stóp (2,74 m) oraz wystawać około stopę (ok. 30,5 cm) nad poprzeczną belkę;
  • belka poprzeczna powinna być dłuższa od tkaniny o 3 cale (7,3 cm);
  • kije powinny mieć okrągły przekrój i zwieńczenie z toczonego drewna.

Zobacz pojęcie słaby obraz w dziale Mem.

 

Zobacz pojęcie widzialność w dziale Monitoring.

 

Rzeczywistość współczesnych manifestacji pokazuje, że osoby w nich uczestniczące i posługujące się banerami i transparentami rzadko myślą o ich estetyce i jakości wykonania. Ważniejsza jest łatwość i szybkość wykonania, duże, czytelne z daleka litery i hasło – często żartobliwe, ironiczne, trafiające w punkt. Niemniej zachęta, aby wykonać banery nawiązujące do instrukcji Lowndes wynika z uwzględnienia historii i tradycji manifestowania w przestrzeni publicznej. Kiedy wychodzimy na ulicę, możemy wzmocnić przekaz, obecność i samopoczucie, dając wyraz świadomości, że obywatelska obecność w przestrzeni publicznej polegająca na wyrażaniu własnego zdania i walce o istotne postulaty ma swoją historię, która pokazuje, że działania te wielokrotnie okazywały się skuteczne.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.