5. Pomnik

#Działania

5.10 „Pomnik społeczności szkolnej”, Marta Maliszewska


#działania

Biogram: Marta Maliszewska.

 

Zaprosiłam osoby ze Szkoły Podstawowej w Ładzinie (wieś na wyspie Wolin) do pracy nad pomnikiem społeczności szkolnej. Zaczęliśmy od omówienia tradycyjnej wizji pomnika. Kolejnego dnia tę wizję rozmontowywaliśmy – rozmawialiśmy o zjawisku ikonoklazmu, o tym dlaczego i kiedy ludzie burzą pomniki. W ten sposób udało się nam dojść do refleksji nad polityczną rolą pomników oraz do namysłu, kto ma środki niezbędne, by je stawiać. Trzeci dzień był poświęcony antypomnikom – temu, jak wyjście poza tradycyjną formę pozwala uaktywnić odbiorczynie i odbiorców. Na trzech kolejnych spotkaniach zastanawialiśmy się nad tym, jak zaprojektować nasz pomnik. Uczestniczki i uczestnicy przeprowadzili ankietę dotyczącą skojarzeń ze szkołą w Ładzinie – nie tylko wśród uczennic i uczniów, ale też nauczycielek, nauczycieli, pracownic i pracowników szkoły oraz ich rodziców (często absolwentek i absolwentów tej placówki). Z dużym powodzeniem przeprowadzili też działanie animacyjne, w ramach którego zachęcali inne osoby do rysowania skojarzeń związanych ze szkołą. W oparciu o zebrane informacje, stare kroniki szkolne oraz inspiracje czerpane z cech wizualnych otoczenia przygotowaliśmy projekt oraz makietę pomnika. Na jej podstawie powstanie prawdziwy pomnik, który stanie na terenie szkoły. Wykonają go artystki z Akademii Sztuki w Szczecinie: Karolina Gołębiowska, Natalia Laskowska, Ewelina Maksymiuk, Zuza Marczak i Nikola Palej.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.