8. Monitoring

#Pytania

8.14 Jakie mogą być strategie krytycznej pracy z tematem monitoringu? → odpowiadają uczestnicy i uczestniczki „Szkoły patrzenia”


#pytania
  • stosowanie „udawanej niewiedzy”, czyli zadawanie pozornie błahych pytań osobom/instytucjom, które nas monitorują;
  • dokumentacja i rejestracja praktyk związanych z monitoringiem przez obrócenie naszego spojrzenie ku tym, którzy nas obserwują, także nachalnie ich obserwowanie;
  • działania dokamerowe w przestrzeni miejskiej;
  • działania na granicy tego, co publiczne i prywatne poprzez naruszanie tych granic lub pytanie o zgodę na ich naruszenie (np. pukanie do drzwi);
  • zauważanie obecności służb kontrolujących zachowania publiczne (policja/ochrona) poprzez celowe łamanie zakazu, aby uzyskać ich reakcję, a więc uwidocznić ich obecność (prowokacja);
  • ujawnianie lub oznaczanie obecności monitoringu w danym miejscu, np. tworzenie informujących naklejek czy transparentów;
  • zakłócanie lub przechwytywanie gromadzonych informacji w celu obnażenia sposobu ich używania (np. bezprawnego);
  • celowe i nachalne wystawianie siebie na ogląd, domaganie się bycia przedmiotem obserwacji i rejestracji.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.