6. Archiwum
6.6 Spotkanie z archiwistą/archiwistką
Zorganizuj spotkanie grupy z osobą pracującą w archiwum miejskim/bibliotecznym/prasowym. Poproś o wyjaśnienie sposobu wprowadzania nowych obrazów/dokumentów do systemu archiwalnego i wspólny namysł nad związanymi z tym dylematami. Przy okazji sprawdź zasady udostępniania zbiorów przez tę instytucję – czy i na jakich zasadach można używać zebranych tam fotografii do własnych projektów o charakterze edukacyjnym lub artystycznym.
W trakcie „Szkoły patrzenia” spotkaliśmy się z Anną Lebensztejn, pracowniczką Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Zaprezentowała nam sposób działania wyszukiwarki NAC, wyzwania związane z digitalizacją i przechowywaniem materialnych zbiorów oraz dylematy dotyczące sposobu wprowadzania zeskanowanych zdjęć do systemu wyszukiwania (w tym sposób opisu fotografii). Spotkanie było okazją do namysłu nad wyzwaniami pracy archiwistów i pozwoliło zobaczyć, jak niewielki ułamek zbiorów jest udostępniony.
Porozmawiajcie o tym, które materiały archiwalne, jak i w jakim kontekście mogą być używane. Przykładowe dylematy: czy przy okazji rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej należy używać niemieckich zdjęć propagandowych? Jeśli tak, to czy należy je podpisać tak, aby widzowie mieli świadomość, że patrzą z perspektywy agresora? W jaki sposób tworzyć hasła kluczowe, za pomocą których dane zdjęcie można wyszukać? Czy opisywać wszystkie elementy zdjęcia, czy tylko wybrane? Według jakiego klucza tworzyć ten wybór?