5. Pomnik
5.12 „Pomnik chłopa”, Daniel Rycharski

Pomysł na stworzenie wizualnej reprezentacji chłopów widzialność polega u Rycharskiego na transformacji tradycyjnego medium pomnika. Zamiast ociężałości, solidności i stateczności – możliwość ruchu wprowadzana przez wóz-postument i przenoszenie dzieła w nowe konteksty. Zamiast wynoszonego w górę rzekomo wybitnego męża stanu – realistyczne przedstawienie współczesnego sołtysa Kurówka, a zarazem dyskusja ze stereotypowym przedstawieniem „chłopa”.
Atrybutami są tu narzędzia pracy, będące zarazem narzędziami buntu i zniewolenia (łańcuchy, kosa). W roli inspiracji – szkic Dührera upamiętniający powstanie chłopskie początku XVI wieku. Historia nie jest tu linearna, nie zakłada postępu, różne momenty historii aktualizują się na każdym kolejnym przystanku pomnika. Relacja widzów z pomnikiem (i z historią, którą upamiętnia) nie zostaje z góry określona.