2. Selfie

#Pojęcia

2.8 Wizerunek


#pojęcia

Zobacz pojęcie obraz w dziale Oko.

 

Ważnym tematem jest wizerunek mieszkańców i mieszkanek globalnego Południa. Więcej na ten temat w publikacji Jak mówić o większości świata. Rzetelna edukacja o krajach globalnego Południa wydanej przez Polską Akcję Humanitarną.

 

W języku angielskim to image – słowo, które oznacza również obraz. Wizerunek jest obrazem kogoś kierowanym na zewnątrz, społecznym. Ściśle wiąże się z wyglądem – tym, co widziane na pierwszy rzut oka, a co konotuje znaczenia i skojarzenia. O ile niektóre cechy wyglądu (jak choćby kolor skóry) pozostają raczej trwałe, o tyle na wizerunek składa się wszystko to, co można kształtować. Wizerunek może być narzędziem pracy, wyznacznikiem pozycji społecznej, obszarem aspiracji lub strategią przetrwania. Kształtowanie wizerunku może dążyć do uchodzenia za kogoś, kim się nie jest, ale na kogo chce się wyglądać. 

Zobacz pojęcie widzialność w dziale Monitoring.

 

W Polsce historycznym przykładem, który pozwala przekroczyć myślenie o wizerunku jako pojęciu związanym ze współczesną rzeczywistością medialną, jest kwestia „dobrego” i „złego” wyglądu osób żydowskiego pochodzenia próbujących ukrywać się podczas drugiej wojny światowej. Część z nich, osoby o „dobrym wyglądzie” i odpowiednio wykreowanym wizerunku przyjmowały strategię ucieczki przed zdefiniowaną ustawami norymberskimi tożsamością i próbowały uchodzić za „aryjki”/„aryjczyków” (Polki/Polaków). Ich wizerunek pozwalał im na bycie widzianymi w przestrzeni publicznej, z nadzieją, że nie zostaną zdemaskowane.

Więcej w dziale Monitoring.

 

Wraz z rozwojem mediów i nowych mediów wizerunek stał się kategorią prawną. Wizerunek jest naszą własnością, we współcześnie obowiązującym prawie traktowany jest jako dana osobowa. 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.