8. Monitoring

#Doświadczenia

8.18 Projektowanie aplikacji automonitorującej


#

W trakcie „Szkoły patrzenia” powstał m.in. pomysł na aplikację o nazwie JAŁOWIEC, która zachęcałaby do jałowego/bezproduktywnego spędzania wolnego czasu oraz na aplikację dla par/współdomowników, która pozwalałaby monitorować czas spędzany na wykonywaniu prac domowych i sprawdzać, czy ich podział faktycznie jest partnerski/sprawiedliwy.

Poproś uczestniczki i uczestników, żeby zajrzeli do swoich smartfonów i wypisali aplikacje, które służą do tego, by być lepiej zorganizowanymi, mieć na swój temat aktualne dane, być bardziej efektywnymi i wydajnymi, mieć więcej informacji pozwalających na sprawne działanie w rzeczywistości. Co to za aplikacje? Co używanie konkretnej aplikacji daje, a co zabiera? Jakie dane zbiera aplikacja o użytkownikach, kto ma do nich dostęp i jak ich używa? Na ile aplikacje projektują swoich użytkowników jako „ludzi sukcesu” w wolnorynkowym i neoliberalnym sensie, a na ile pozwalają być im „bardziej sobą”? Komu potrzebne jest używanie aplikacji – użytkownikom czy producentom oprogramowania?
Zaproponuj grupie, by weszła w rolę osób projektujących aplikacje. Jaką apkę – polegającą na automonitoringu, czyli zbieraniu danych o użytkowniku/użytkowniczce – warto byłoby stworzyć, aby była użyteczna z perspektywy użytkownika, a przy tym dotykała ważnej kwestii społecznej? Po upływie ustalonego czasu uczestnicy i uczestniczki prezentują propozycje aplikacji i sposób ich działania. Na koniec sprawdźcie, czy takie aplikacje już nie istnieją.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.