8. Monitoring
8.16 Spacer przywilejów
Jak zobaczyć, czym jest „przywilej”? Jak – ujawniając dobrowolnie dane na swój temat – zobaczyć swoje miejsce w siatce społecznych różnic?
Poproś uczestników i uczestniczki, by stanęli w jednej linii i złapali się za ręce. Odczytaj polecenia z listy. Osoby, których odpowiedź brzmi „tak”, idą krok do przodu. Osoby, których odpowiedź brzmi „nie”, idą krok do tyłu. Osoby, które nie mogą lub nie chcą odpowiedzieć – zostają w miejscu.
Lista pytań – poleceń, którą można modyfikować w zależności od pomysłu i potrzeby:
Kiedy lista się wyczerpie, porozmawiajcie o ćwiczeniu.
W którym momencie rozłączyły się wasze ręce?
Co zostało ujawnione?
Kto został z tyłu, a kto wysunął się naprzód? Co z tego wynika?
Skąd się bierze uprzywilejowanie?
Czy różnice klasowe są widoczne? W czym? Jak? Które?
Co wynika z faktu, że ujawnimy te, które nie były widoczne na pierwszy rzut oka?