7.9 Wojna na memy


#

Podziel grupę na dwa zespoły. Każdy zespół powinien mieć do dyspozycji jeden komputer (najlepiej z zainstalowanym programem graficznym, ale nie jest to konieczne) z dostępem do internetu oraz jeden rzutnik. Zadanie będzie polegało na zespołowym wymyślaniu i tworzeniu memów na zadany temat. Uczestnicy i uczestniczki mogą korzystać ze wszystkich dostępnych w sieci narzędzi do tworzenia memów. Przedstaw listę tematów, wokół których powstawać będą memy. Ważne, by tematy były aktualne, budziły skrajne emocje, wiązały się ze sprawami istotnymi społecznie/politycznie oraz by miały swoich wyraźnych zwolenników i przeciwników w debacie publicznej.
Przykładowa lista tematów:

  • energia atomowa,
  • 500+,
  • płaca minimalna na poziomie 4000 zł,
  • weganizm,
  • feminizm,
  • adopcja dzieci przez pary homoseksualne,
  • Ukraińcy w Polsce,
  • religia w szkołach.

Przeprowadź losowanie, żeby zdecydować, który zespół będzie „za”, a który „przeciw” w odniesieniu do każdego z tematów. Ważne, aby osoby reprezentujące pogląd przeciwny do wylosowanego, autentycznie spróbowały wejść w przeciwny punkt widzenia osób. W trakcie ustalonego czasu zespoły mają za zadanie przygotować swoje propozycje memów. Gdy obie strony będą gotowe, rozpoczyna się „wojna” polegająca na równoczesnym wyświetleniu obok siebie memów wyrażających przeciwne poglądy na tę samą sprawę. Każda para memów powinna zostać przedyskutowana – wspólnie warto ustalić, który mem okazał się „silniejszy” i co decyduje o jego trafności/skuteczności. Spróbujcie nazwać to, jak działa dany mem – jakiego chwytu używa, na czym polega ironia/postironia, w oparciu o którą jest zbudowany. Zwróćcie uwagę na to, że nie wszystkie memy będą zrozumiałe dla wszystkich osób w grupie – aby mem „zadziałał”, bardzo często jego odbiorca musi posiadać wiedzę o sprawie, którą mem próbuje obśmiać.
Przy okazji zastanówcie się:

  • co memy mówią o demokracji liberalnej,
  • czym jest poprawność polityczna,
  • czy mem może działać pozytywnie i konstruktywnie, wzmacniać słuszną sprawę.

Uwaga: memy powstałe w trakcie tego ćwiczenia mają służyć dyskusji w trakcie warsztatu. Proponujemy nie wrzucać ich do sieci, szczególnie jeśli miałyby wspierać poglądy, z którymi się nie zgadzacie – musicie liczyć się z tym, że zaczną żyć swoim życiem, że staną się viralami i wzmocnią narrację sprzeczną z waszymi poglądami.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.