7.11 Przechwycone banery


#obrazki z komentarzem
 Obraz składa się z dwóch zdjęć i napisu. Zdjęcia przedstawiają dżem truskawkowy i są zrobione w dużym, nieapetycznym zbliżeniu. Napis głosi: „Dżemu truskawkowego ze sklepu nie kupować! Samemu robić! www.stopdżemuzesklepu.pl”.

Baner zaprojektowany przez Witka Orskiego.

Więcej na ten temat w dziale Transparent.

 

Baner zaprojektowany przez Witka Orskiego w 2017 roku, estetycznie nawiązuje do banerów prezentowanych w miejscach publicznych przez osoby związane z tzw. ruchem pro-life dążącym do zaostrzenia prawa aborcyjnego w Polsce. Na pierwszy rzut oka można je pomylić. Był kilkukrotnie drukowany i w miejscach, gdzie swoje banery wystawiali aktywiści „pro-life”, prezentowany na drewnianych drzewcach przez aktywistów i aktywistki, aby neutralizować manipulacyjny przekaz wizualny wykorzystujący brutalne fotografie krwawych szczątków.

 Zdjęcie przedstawia mężczyznę w maseczce na tle ciężarówki. Ciężarówka jest obklejona napisem: „Każdy może obkleić ciężarówkę i gadać z niej głupoty. Nie do wiary, że to jest legalne”.

Fotografia z profilu Krzysztofa Gonciarza na Facebooku.

Zobacz pojęcie subwersja w dziale Seria(l).

 

Podobnego zabiegu – polegającego na przechwyceniu i ironiczno-krytycznym przekształceniu wizualnego komunikatu prezentowanego na banerze w przestrzeni publicznej – użył w 2020 roku Krzysztof Gonciarz. Na fali wydarzeń związanych z aresztowaniem aktywistki Margot oskarżonej o dewastację furgonetki, która na ulicach Warszawy służyła do prezentowania haseł oskarżających osoby LGBT+ o pedofilię, Gonciarz uruchomił inną furgonetkę, której celem jest zneutralizowanie działania za pomocą ironii – to wezwanie do wyśmiania i ignorowania komunikatów szkalujących osoby homoseksualne.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.