7. Mem
7.11 Przechwycone banery
Baner zaprojektowany przez Witka Orskiego w 2017 roku, estetycznie nawiązuje do banerów prezentowanych w miejscach publicznych przez osoby związane z tzw. ruchem pro-life dążącym do zaostrzenia prawa aborcyjnego w Polsce. Na pierwszy rzut oka można je pomylić. Był kilkukrotnie drukowany i w miejscach, gdzie swoje banery wystawiali aktywiści „pro-life”, prezentowany na drewnianych drzewcach przez aktywistów i aktywistki, aby neutralizować manipulacyjny przekaz wizualny wykorzystujący brutalne fotografie krwawych szczątków.
Podobnego zabiegu – polegającego na przechwyceniu i ironiczno-krytycznym przekształceniu wizualnego komunikatu prezentowanego na banerze w przestrzeni publicznej – użył w 2020 roku Krzysztof Gonciarz. Na fali wydarzeń związanych z aresztowaniem aktywistki Margot oskarżonej o dewastację furgonetki, która na ulicach Warszawy służyła do prezentowania haseł oskarżających osoby LGBT+ o pedofilię, Gonciarz uruchomił inną furgonetkę, której celem jest zneutralizowanie działania za pomocą ironii – to wezwanie do wyśmiania i ignorowania komunikatów szkalujących osoby homoseksualne.