5. Pomnik

#Doświadczenia

5.2 Pomniki, które są


#

Ćwiczenie dobrze sprawdza się w odniesieniu do przestrzeni większych miast.

Poproś każdą z uczestniczących osób o przypomnienie sobie drogi pokonywanej do pracy czy szkoły (może to być też główna ulica miasta lub znana powszechnie trasa spacerowa – warianty zależą od wielkości miasta/miejscowości, w której żyjecie), a potem o schematyczne narysowanie tej trasy na białej kartce. Następnie zadanie polega na tym, aby przypomnieć sobie i zaznaczyć na rysunku wszystkie mijane po drodze upamiętnienia: pomniki, popiersia, głazy, tablice, a być może także mniej typowe: murale, graffiti, obiekty sztuki współczesnej, efekty projektów kulturalnych, inicjatywy sąsiedzkie itp.
Gdy schematy będą gotowe, połóżcie lub powieście je obok siebie tak, aby każda osoba mogła obejrzeć i ewentualnie uzupełnić każdy z rysunków.
Ostatnim etapem jest sprawdzenie w internecie (na mapie, w wyszukiwarce), czy czegoś jeszcze nie brakuje.
Ćwiczenie zakończ rozmową. Wnioski mogą być różne, dla nas najciekawsze było odkrycie, że upamiętnienia (służące przecież do „zachowania w pamięci” i uwidocznienia w przestrzeni publicznej osoby lub wydarzenia), z czasem stają się niewidoczne, a jeśli nawet mamy świadomość ich obecności, niekoniecznie łączy się to z wiedzą o tym, co przedstawiają czy upamiętniają.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.