5. Pomnik

#Doświadczenia

5.11 Analiza pomnika w przestrzeni


#

W trakcie „Szkoły patrzenia” w ramach tego ćwiczenia byliśmy na pl. Piłsudskiego, gdzie na jednej, niewielkiej powierzchni znajdują się m.in. Grób Nieznanego Żołnierza, krzyż papieski, pomnik Ofiar Tragedii Smoleńskiej, pomnik Piłsudskiego, pomnik Lecha Kaczyńskiego.

Wybierzcie się do najbogatszej w pomniki części miasta (lub wytypujcie i odwiedźcie charakterystyczny pomnik).

Na miejscu poproś uczestniczki i uczestników, by podzielili się na podgrupy i przyjrzeli przestrzeni tak, jakby widzieli ją po raz pierwszy. Podaj im instrukcje ćwiczeń ruchowo-topograficznych, które w tym pomogą:

  • stańcie pod pomnikiem i przejdźcie do następnego; odwróćcie się i zróbcie ten spacer w drugą stronę;
  • stańcie jak najbliżej pomnika przodem do niego i spójrzcie do góry;
  • okrążcie każdy z pomników, zwróćcie uwagę, czy da się je obejrzeć od tyłu i jak wygląda rzeczywistość zza ich pleców (na co „patrzy” pomnik);
  • stańcie kolejno pod każdym z pomników i sprawdźcie, które z innych pomników widać z tej perspektywy, a które nie i dlaczego (są za małe/są tyłem/są zasłonięte przez budynek).

W trakcie „Szkoły patrzenia” zastanawialiśmy się nad przekształcaniem trzech konkretnych pomników w sposób, który aktualizowałby ich znaczenie. Ważne, że do wykonania tej pracy konieczne jest poznanie historii i kontekstu powstania pomnika.

Pomnik Czynu Chłopskiego.

 

Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej.

 

Pomnik Wdzięczności Ameryce.

 

Poproś zespoły, żeby podzieliły się obserwacjami, a następnie za pomocą internetu uzupełniły wiedzę o historii i kontekście powstania pomników. Potem wspólnie poszukajcie odpowiedzi na pytania:

  • Czy o pomniku można myśleć jak o systemie komunikacji? Czy pomnik jest rodzajem języka? Jeśli tak, to czy można byłoby za jego pomocą prowadzić dialog?
  • Co pomniki mówią o tym, co było?
  • Co pomniki mówią o tym, co jest?
  • Jaka jest relacja między pomnikiem a czasem? Czy płynie wraz z nim, czy próbuje go zatrzymać, a może coś jeszcze innego?
  • Jeśli pomnik jest obrazem, to co ten obraz przedstawia?
  • Co to znaczy, że pomnik jest narzędziem władzy?

Na koniec zastanówcie się, czy dane pomniki (lub pomnik) dałoby się przekształcić w sposób, który aktualizowałby ich znaczenie. Poszukajcie pomysłów na trwałe przekształcenie struktury pomników lub interwencje o charakterze tymczasowych instalacji/performansów.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.