3. Seria(l)

#Doświadczenia

3.13 Warianty gatunkowe (2)


#

Ćwiczenie wymaga dostępu do komputerów z oprogramowaniem Adobe Premiere lub alternatywnie OpenShot, ApowerEdit, Sony Vegas Pro, Lightworks, Corel VideoStudio oraz wybranych (znanych wszystkim uczestnikom) materiałów filmowych, konieczne jest także wcześniejsze zapoznanie uczestników z podstawowymi funkcjami programu.

Przygotuj kilka odcinków różnych seriali i na zasadzie dysonansu zestaw je z gatunkami filmowymi, np. Mad Men można połączyć z thrillerem, Breaking Bad z melodramatem, Twin Peaks z komedią. Podziel grupę na dwu- lub trzyosobowe zespoły. Każdy zespół potrzebuje dostępu do komputera z oprogramowaniem umożliwiającym prosty montaż filmowy. Zespoły losują zestawy składające się z jednego odcinka serialu i kategorii gatunku filmowego.

W trakcie „Szkoły patrzenia” korzystaliśmy w tym ćwiczeniu z pilotażowych odcinków trzech seriali: Twin Peaks, Lost, Mad Men. Możesz jednak wykorzystać inne seriale, np. polskie, charakterystyczne dla różnych dekad (lata 70., lata 90. i serial współczesny).

Każdy z zespołów ma za zadanie zmontować trailer serialu zgodny ze wskazanym gatunkiem, odpowiednio zestawiając wybrane fragmenty jednego odcinka.
Zamierzonym efektem ćwiczenia jest rozpoznanie charakterystycznych dla gatunków filmowych klisz wizualnych oraz omówienie trailera jako osobnego gatunku audiowizualnego, z właściwym mu językiem i dramaturgią. Uczestnicy i uczestniczki mają także okazję rozmontować potencjał wizualny ukryty w znajomych obrazach, a przede wszystkim zwrócić uwagę na możliwości manipulowania materiałem audiowizualnym za pomocą montażu.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.