2. Selfie

#Doświadczenia

2.7 „Selfie to medium ucieleśnione”, Marta Ziółek


#

W trakcie „Szkoły patrzenia” Marta Ziółek, artystka, tancerka i performerka, przeprowadziła dla grupy szereg ćwiczeń fizycznych uruchamiających temat cielesności wizerunku i jego tożsamości płciowej. Opisujemy kilka elementów tego treningu. 

Poprowadzenie tego ćwiczenia powierz osobie zajmującej się pracą z ciałem.

Biogram: Marta Ziółek.

 

1. Spacer w parach – poproś uczestników i uczestniczki, by w parach wybrali się na spacer: jedna osoba ma zamknięte oczy, druga, wybrawszy dwie lokalizacje spaceru, prowadzi, opiekuje się nią, modeluje, ustawia ciało partnera/partnerki, wytwarza jego/jej obraz od zewnątrz. Osoba prowadzona podąża, koncentruje się na wewnętrznym doświadczeniu kinetycznym, obserwuje zmiany pozycji i formę ciała, widzi siebie od środka.

2. Ciało w przestrzeni, ćwiczenie rozgrzewkowe: poproś uczestników i uczestniczki, by chodzili po sali nieoczekiwanie zmieniając kierunki, tempo chodzenia, tak by nie zderzać się z innymi, i zatrzymali się na sygnał. Możesz proponować dodatkowe elementy: patrzenie w oczy mijanym osobom, niepatrzenie na mijane osoby, zatrzymanie, obserwację innych w trakcie „stopklatki”, przyspieszenie lub zwolnienie, chodzenie w sposób pozwalający zachować jak największy dystans wobec innych itp. 

3. Ciało fotografowane: rozwinięcie poprzedniego ćwiczenia – co jakiś czas podaj hasło „uwaga, zdjęcie!”. Osoby zatrzymują się i układają swoje ciała w pozach będących reakcją na fotografowanie. 

4. Performowanie płci: rozwinięcie poprzedniego ćwiczenia o polecenie, aby „iść jak mężczyzna” lub „iść jak kobieta” oraz „zatrzymać się w pozie męskiej”, „zatrzymać się w pozie kobiecej”. 

5. Fotografia zbiorowa: wyznacz na podłodze prostokąt jako kadr zdjęcia, w którym uczestnicy i uczestniczki będą się ustawiać. Wszystkie osoby stają poza kadrem. Na twój sygnał pierwsza osoba wchodzi w kadr i przyjmuje pozycję w przestrzeni, pozując do symbolicznego zdjęcia. Kolejno dołączają następne osoby, tworząc konstelację (same decydują o miejscu w kadrze, o sposobie nawiązania relacji z osobami, które już w nim są, o tym, czy chcą być widoczne czy nie itd.) aż do momentu wykonania faktycznej fotografii. Osoba, która weszła pierwsza, wychodzi ostatnia, kolejne osoby rozmontowują konstelację. Ćwiczenie zostaje powtórzone z dodatkowym elementem – każda osoba po wejściu w kadr pozuje z niewidocznym aparatem w ręku.

6. Bycie obserwowanym/obserwowaną – ćwiczenie w parach: jedna osoba pozostaje nieruchoma, ma za zadanie obserwować, druga osoba wykonuje serię ruchów performujących pozowanie przed obiektywem. Wyobraża sobie, że pozuje, zmienia pozycję ciała, będąc pod ciągłą obserwacją osoby patrzącej. Potem następuje zmiana.

Zobacz też dokumentację performensu Selfie-stick Aerobic zrealizowanego w Tate Modern przez Arvidę Byström and Maję Malou Lyse.

 

7. Rzeźba z selfie-stickiem: pięć osób zostaje w sali, reszta wychodzi. Osoby w sali otrzymują selfie-sticki i zadanie, aby ułożyć swoje ciała w rzeźby osób pozujących z selfie-stickiem. Gdy będą gotowe, zastygają w bezruchu, a reszta grupy wchodzi do sali i ogląda „rzeźby”, okrążając je i przyglądając się im ze wszystkich stron. zobacz też dokumentację performensu Selfie-stick Aerobic zrealizowanego w Tate Modern przez Arvidę Byström and Maję Malou Lyse

8/ Performowanie innego: obejrzyjcie wspólnie teledysk Justina Biebera I’ll Show You, zwracając uwagę na sposoby poruszania się bohatera i ustawiania względem kamery. Ponownie wyznacz na podłodze kadr i miejsce, w którym miałaby stać wyobrażona kamera. Puść piosenkę jeszcze raz (bez teledysku), a każda osoba kolejno przechodzi przez kadr, wybierając zapamiętany ruch/pozycję ciała/gest.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.