Fot. H. Pellikka, na licencji CC BY-SA 3.0.

 

Zobacz też hasło biegnący koń w dziale Seria(l).

 

Urządzenie opatentowane w 1817 roku przez Davida Brewstera w celu projektowania wzorów w sztukach dekoracyjnych stało się narzędziem rozrywki, zachwycając formami – symetrycznymi, wyrafinowanymi i niepowtarzalnymi. Jonathan Crary argumentuje, że podobnie jak inne „zabawki” epoki (stereoskop, taumatrop) kalejdoskop dowodzi zmiany „sposobów widzenia”. Obrazy powstają tu w wyniku ludzkiego działania – trzeba potrząsnąć – ale uzyskany kształt pozostaje od niego niezależny.

Oddaje to sytuację aktywnego podmiotu nowoczesnego, czyli człowieka, którego życie zmieniło się i przyspieszyło w okresie rozwijającej się rewolucji przemysłowej, bombardowanego technicznie wytwarzanymi obrazami (w 1839 roku pojawi się dagerotyp), oraz oddaje złożoność i niestabilność ludzkiej percepcji (obraz trwa chwilę, drobne poruszenie zmienia go w inny).

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.